lördag 12 december 2009

JULPYSSEL

Så här inför julen får jag alltid lust och pyssla och baka.

Igår gjorde jag simpel ischoklad med 200 g mörk blockchoklad och 74 g smör som får smälta ihop i en kastrull och sedan i små knäckformar. För att piffa till det hela rev jag ner lite apelsinskal i smeten också. Ingen revolutionerande smakupplevelse men enklare julgodis får man nog leta efter.

Varje år brukar jag göra smörkola men dem senaste gångerna har det bara blivit ett enda stort kladd av alltihop. Någon som har något bra tips på julgodis som är enkelt och gott?

Imorse svängde jag ihop en cheesecake med pepparkaka i botten, ska bli spännande den dagen den tas fram och se hur det blev. Fördelen med cheesecake är ju att man kan göra i förväg och sedan ta fram vid lämpligt tillfälle. Här är receptet för er som vill göra hemma:

CHEESECAKE med pepparkaka
3 dl grädde
3 ägg
100-125 g philadelphiaost
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
ca 10 pepparkakor (alt. 2-3 digestivekex)

1. Vispa grädden
2. Skilj äggulorna från vitorna (lägg gulorna i en ganska stor bunke) Lättast är och dela ägget i två skaldelar och "bolla" äggulan fram och tillbaka tills vitan är borta.
3. Vispa vitorna till ett hårt skum (det ska gå och vända bunken utan problem)
4. Rör sönder osten och blanda med gulorna
5. Häll i socker och vaniljsocker
6. Rör sedan ned grädden
7. Vänd ner äggviteskummet
8. lägg pepparkakorna i en påse och finkrossa med baksidan av en kniv.
9. Strö ut smulorna i en form med löstagbar botten
10. Häll över blandningen och täcköver med folie.

Låt stå kallt minst 4 h. Kan förvaras längre. Tag fram ca 30 min innan servering, godast är om den fortfarande är lite kall utan att vara isig. Ät som den är eller garnera med pepparkakssmulor även på toppen, eller med frukt. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar