onsdag 17 februari 2010

EFTERLÄNGTAT CHEESECAKERECEPT ;)

Här lägger jag ut chessecakereceptet som jag gjorde till mitt tårtkalas (som blev mycket uppskattad):

Ingredienser:
3 dl vispgrädde
3 ägg
100-125 g philadelphiaost
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

garnering:
2-3 digestivekex
1 dl vatten
1 dl gelesocker multi
frysta hallon & blåbär

1.Vispa grädden
2.Smula sönder digistivekexen fint och häll i en form med löstagbar botten.
3. Skilj äggulorna från vitorna.
4.Vispa vitorna till hårt skum (du ska kunna vända på bunken)
5.rör sönder osten i en skål och blanda först med gulorna, sedan med sockret och vaniljsocker.
6.Rör sist ned grädden
7. Vänd ner äggviteskummet
8.Häll ner blandningen över digestivekexen i formen
9.Täck över med folie och låt stå minst 4 timmar (kan förvaras längre.
10. Ta fram ca 30 min innan servering.

Bäröverdrag:
1.koka ihop gelesocker, vatten och bär, låt koka ca 2 min
2. Häll över kakan och frys in igen

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Åh de där lät smarr, när ska du bjuda på de?? ;)

    SvaraRadera
  2. hehe ja vi får dra ihop en middag nån helg, det vore sköj :)

    SvaraRadera